۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۹
کد خبر: ۶۲۳۱۰۷
حجت الاسلام والمسلمین انصاریان:

شاهد مرگ اخلاق در غرب هستیم | وضعیت اخلاقی جامعه نیازمند اصلاح است

شاهد مرگ اخلاق در غرب  هستیم | وضعیت اخلاقی جامعه نیازمند اصلاح است
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه در دنیای غرب اخلاق سقوط کرده است، گفت: ما در تمام طول تاریخ بعثت انبیا، پیغمبر بد اخلاق و نا مهربان نداشتیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان کارشناس دینی در رسانه ملی در شام شهادت امام حسن مجتبی(ع) با ذکر حدیثی از این امام همام، خوش اخلاقی را یکی از مهم ترین ویژگیهای مسلمانان عنوان کرد و گفت: بر اساس این حدیث بهترین خوبی در میان خوبی ها خوش اخلاقی است.

وی با ذکر سند این حدیث ادامه داد: خوش اخلاقی، سلسله مسائل بسیار مهم و اثر گذار مادی و معنوی است و کسب با صرف خوش صحبتی یا خنده رویی خوش اخلاق نیست بلکه باید تمام صفات  در او جمع باشد.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان با ذکر کتبی در زمینه اخلاق ادامه داد: علمای ما در زمینه اخلاق بسیار کوشیدند و آثار بزرگی در این زمینه تألیف کرده اند؛ کتبی چون جامع السعادات، معراج السعاده، محجة الببضاء، آداب النفس و حدود 10 جلد از بحارالانوار در زمینه حسن خلق به معنای جامع خود نوشته شده است.

وی در ادامه افزود: در حدیثی از پیامبر میزان تقرب به ایشان در بهشت بر اساس حسن خلق است و نزدیکترین افراد به پیامبر در بهشت افراد خوش اخلاق هستند؛ ما در تمام طول تاریخ بعثت انبیا پیغمبر بد اخلاق و نا مهربان نداشتیم؛ در قرآن هم ذکر شده که ای پیامبر اگر بد اخلاق بودی و خشن پیروانت از دورت پراکنده می شدند. از اول خلق کره زمین تلخی جواب نداده و همیشه محبت و مدارا سبب گرایش و جذب مردم بوده است.

استاد حوزه در ادامه تبیین معنای خوش خلقی اظهار داشت: خداوند متعال یکی از دلایلی که موسای پیامبر را به مقام کلیم اللهی رساند محبت او نسبت به حیوانات بود که در اوج خستگی به یک بره ناتوان کمک کرد؛ در رفتار پیامبر اسلام(ص) وارد شده که پیامبر در صورت غیبت  چند روزه افرادی که به او جسارت می کردند، از احوال آن ها جویا می شد و در صورت مریضی به عیادت آنان می رفت.

وی در ادامه اضافه کرد: در دوران خلافت امام علی(ع) و در زمانی که وسعت محدوده خلافت ایشان چندین برابر ایران فعلی ما بود روزی در بین ایراد خطبه یکی از خوارج بلند می شود و با جسارت و وقاحت تمام به امام علی(ع) می گوید:"مرگ بر تو که چقدر خوب حرف میزنی!" عده ای برای تنبیه این شخص هتاک بلند می شوند که ایشان با بزرگواری اصحاب را از این کار نهی کردند و با منطق و زبان نرم با او صحبت کردند؛ چند درصد مسؤولان ما الان اینگونه هستند که در برابر این اشخاص واکنش تندی نشان ندهند؟

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان با بیان اینکه در کشور های غربی شاهد مرگ اخلاق هستیم، خاطرنشان کرد: در آمریکا یکی از نمایندگان طرحی را برای استیضاح ترامپ به مجلس می برد که بلافاصله با پاسخ تند و پر از توهین ترامپ مواجه می شود؛ متاسفانه شاهدیم که نحوه زندگی غربی در کشور ما هم نفوذ کرده و اگر نمره مردم ما در زیارت 20 باشد و در نماز 16 این نمره در اخلاق نمره تجدیدی است و نیاز به اصلاح جدی دارد.

وی یکی از بزرگترین بی اخلاقی ها را حب ریاست دانست و گفت: طلحه و زبیر دو یار پیامبر اکرم(ص) بودند که اهل نماز و عبادات بودند اما به دلیل حرص و حب ریاست و مقام فتنه جمل را پایه ریزی می کنند چون دوست داشتند که ریاست داشته باشند و به خاطر ریاست از هیچ تهمت و دروغی دریغ نکردند؛ در زمان فعلی هم می بینیم کسانی را که برای رسیدن به ریاست اخلاقیات را زیر پا می گذارند.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان مسؤولیت را فرصتی از طرف خدا برای خدمت به مردم دانست و تصریح کرد: امام علی (ع) می فرماید که اگر این مسؤولیت در جهت خدمت به مردم و در راه خدا نباشد از آب بینی متعفن خوک جذامی برای من بی ارزش تر و پست تر است. آیا دیدگاه مسؤولان ما نسبت به مسؤولیت این گونه است؟ چه بسیار جنگ ها و نزاع هایی که به دلیل حب جاه و ریاست شروع شده و باعث کشتار انسان ها شده است.

وی مداومت مستمر در زمینه حفظ اخلاق را ضروری و واجب دانست و تأکید کرد: پیامبر اسلام(ص) در قالب امر واجب به ما دستور داده که اخلاق خدایی را در خود تقویت کنیم و از بی اخلاقی ها دوری کنیم؛ در بسیاری از آیات و احادیث ما افرادی به سبب داشتن یک بی اخلاقی مستحق آتش دوزخ شده اند و خدا نکند که شخصی چند صفت زشت را در خود داشته باشد؛ به همین خاطر انسان باید دائما در حال مراقبت از اخلاق خود باشد./پ202/ق

ارسال نظرات